Gemeente Dijk en Waard werkt met nieuwe gebruikersinterface Centric Objectregistratie BAG

De vernieuwde BAG-module van Centric Objectregistratie is gebruiksvriendelijk en werkt snel. Dat is handig, zeker in een gemeente met veel nieuwbouw, vertelt BAG-beheerder Laura Heinis. “Daarnaast zien de schermen in de nieuwe gebruikersinterface er strak en netjes uit en daar houd ik van.”

Als BAG-beheerder van de gemeente Dijk en Waard zorgt Laura Heinis er, samen met een collega, voor dat de gegevens in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) op orde zijn. Ze volgen hiervoor onder meer de vergunningen in de gemeente en houden in de BAG de verschillende fases van nieuwbouw bij. Van het verlenen van een vergunning om te gaan bouwen tot en met het inmeten van opgeleverde gebouwen. “Wij registreren en beheren alle relevante mutaties rondom panden en adressen, en zorgen hiermee voor een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid van de BAG.”

Gemeentevlag Dijk en Waard

Dit jaar volledig over naar SaaS

De gemeente Dijk en Waard ontstond in 2022 uit een fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het BAG-beheer was uitbesteed en werd na de fusie teruggenomen en ondergebracht bij eigen medewerkers. “Er gebeurt veel in deze gemeente, er is veel nieuwbouw en we groeien hard. Sinds vorig jaar heb ik er een collega bij, nu doen we het beheer samen.” Het werk past bij Heinis, zegt ze: “Ik werk graag gestructureerd en overzichtelijk.”

Centric heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de vernieuwing van de gebruikersinterface van Key2BAG. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van de BAG-module binnen de SaaS-oplossing Centric Objectregistratie. Heinis: “Een paar kleine dingen staan nog niet in Centric Objectregistratie, daarvoor gebruik ik nog Key2BAG. Alles wat we dagelijks doen, kan al in de nieuwe module. Dit jaar brengt Centric alle functionaliteit onder in Centric Objectregistratie. We stappen dan graag helemaal over, ook omdat het past bij de strategie van de gemeente om al onze applicaties als SaaS af te nemen. Hierbij zetten wij in op toekomstbestendige en goed beheerbare oplossingen, en samenwerking met ketenpartners.”

Enorme tijdwinst

De nieuwe gebruikersinterface bevalt goed, vertelt ze. Het scheelt vooral veel tijd bij het verwerken van nieuwbouwplannen. Ze geeft een voorbeeld: “In ons stationskwartier worden 1500 woningen gebouwd, in hoge torens. In Key2BAG zou ik de gegevens voor al die woningen apart moeten invoeren. In de nieuwe gebruikersinterface selecteer ik een gebouw op de kaart, en geef ik aan welke gegevens ik daar voor - bijvoorbeeld - woning 1 tot 100 wil invoeren. Dat levert enorme tijdwinst op en zorgt voor een meer consistente en foutarme verwerking van gegevens, zeker bij nieuwbouwprojecten. Voor honderd woningen was ik hier al snel twee tot vier uur mee bezig, nu doe ik het in een uur.”

Naast het gebruiksgemak ziet de applicatie er ook mooi uit, zegt ze: “De kaarten en de uitlijning zijn heel helder. Dat spreekt mij aan, ik houd van netjes en strak!” Ze verwacht daarnaast meer gebruiksgemak door nieuwe functionaliteiten die bij Centric op de planning staan. Zoals het direct kunnen uploaden van een shapefile, een veelgebruikt uitwisselingsformaat voor geografische informatie. “In Key2BAG moet je daar een extra kaartlaag voor bouwen, in Centric Objectregistratie werkt Centric aan functionaliteit waarmee informatie uit een shapefile direct kan worden verwerkt.” Dat is bijvoorbeeld handig als de gemeente met de jaarlijkse luchtfoto alle mutaties gaat verwerken die aan gebouwen zijn gedaan, mutaties die ze niet uit vergunningaanvragen kan halen. “Deze gegevens worden aangeleverd als shapefile, het is mooi als we die in één keer kunnen inlezen.”

Samenwerken met de ontwikkelaars

Heinis was al in een vroeg stadium betrokken bij de vernieuwing van Centric Objectregistratie BAG. “Toen ik in 2022 startte als BAG-beheerder, sloot ik mij aan bij de gebruikersoverleggen van de Gebruikersvereniging Centric (GV). Daar hoorde ik over de vernieuwing van de gebruikersinterface. Ik wilde daar graag over meepraten en ging daarom meedoen in het tactisch overleg van de GV.” Ze dacht mee over de ontwikkeling en had in dat kader regelmatig contact met de ontwikkelaars van Centric in Roemenië. “Een team uit Roemenië is zelfs bij ons op bezoek geweest, om te zien hoe wij in de praktijk met de applicatie werken.” Die betrokkenheid heeft meerwaarde, zegt ze: “Ik zie het als een kans om, door de juiste input te leveren, een goed werkbare applicatie te krijgen. Waar niet alleen wij, maar uiteindelijk alle gemeenten wat aan hebben.”

De gemeente heeft nog steeds veel contact met Centric. Regelmatig overleg met Centric helpt om ontwikkelingen te blijven volgen en wensen vanuit de praktijk terug te koppelen. “Die gesprekken doe ik samen met onze applicatiebeheerder. Het is heel waardevol om zo’n vast contactmoment te hebben met iemand die de applicatie door en door kent. Deze samenwerking sluit aan bij onze werkwijze waarin we actief samenwerken met leveranciers en andere gemeenten om tot betere oplossingen te komen.”

Meer weten?

Bram Bervoets, Business Development Manager

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Mail voor meer informatie naar Bram Bervoets, [email protected] of bel +31 6 50094681